Edukativně – stimulační aktivity (kroužky) pro školní rok 2024/2025
VÁŽENÍ RODIČE, DĚKUJEME ZA VÁŠ ZÁJEM O ODPOLEDNÍ KROUŽKY.
ZÁJEM O KONKRÉTNÍ KROUŽEK NAHLAŠUJTE U TŘÍDNÍCH P. UČITELEK.
KROUŽKY JSOU URČENY PRO DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU A DĚTI S ODKLADEM ŠKOLNÍ DOCHÁZKY.
KROUŽKY ZAHAJUJEME OD 1. 10. 2024 – UKONČUJEME 31. 5. 2025.
KROUŽKY BUDOU PROBÍHAT 1 X ZA 14 DNÍ, V ČASE KLIDOVÉHO REŽIMU DANÉ TŘÍDY.
ČINNOSTI JSOU PLÁNOVÁNY V ROZSAHU OD 30- 60 MINUT DLE AKTIVITY.
ODPOLEDNÍ KROUŽKY – LICHÝ TÝDEN |
DEN | PONDĚLÍ | ÚTERÝ | STŘEDA | ČTVRTEK | PÁTEK |
KROUŽEK | PÍSNIČKA Vede p. uč. Nataša Müllerová | HRAJEME SI POHÁDKY Vede p. uč. Šárka Linková | KERAMIKA HLINĚNKA Vede p. uč. Jana Švecová | ANGLIČTINA HROU Vede p. uč. Petra Šmídová | |
| | | VÝTVARNÍČEK Vede p. uč. Vlasta Kolínová | |
ODPOLEDNÍ KROUŽKY – SUDÝ TÝDEN |
DEN | PONDĚLÍ | ÚTERÝ | STŘEDA | ČTVRTEK | PÁTEK |
KROUŽEK | ŠIKOVNÉ RUČIČKY Vede p. uč. Naďa Kučerová | FLÉTNIČKA Vede p. uč. Šárka Folcová | POVÍDÁLCI Vede p. uč. Kateřina Fitlová | KULIHRÁŠEK Vede p. uč. Daniela Krátká | HRAVÁ JÓGA Vede p. uč. Kateřina Hojná |
DESKOVÉ HRY Vede p. uč. Jaroslava Šnircová | | PŘEDŠKOLÁČEK Vede p. uč. Jana Droščáková | | |
Náplň aktivit
Název aktivity |
Keramika - Hliněnka
| Náplň |
Seznamování se se způsobem práce s keramickou hlínou – jejím zpracováním, práce
s glazurou, výroba drobných keramických předmětů, Využití technik hnětení, špetkování,
hlazení, válení, vykrajování, uždibování, zdobení, tvarování, práce se šlikrem,
barvení výrobků, prezentace výrobků. Využití hry s keramickou hlínou a slovního
doprovodu (slabiky, slova, písničky) k synchronizaci rytmu ruka a slovo. Vést děti
k schopnosti zapamatovat si složitější pracovní postup a ten pak samostatně aplikovat.
Vést děti k správným pracovním návykům.
| Cíl |
vede k soustředěné činnosti, rozvíjí jemnou motoriku a koordinaci pohybů, seznamuje
se základními postupy při práci s hlínou, vede k samostatnosti i schopnosti spolupráce,
rozvíjí tvořivost a pracovní nápodobu, vytváří základní pracovní návyky, podporuje snahu
o dokončení práce. Podpora přirozeného tvůrčího potenciálu dětí, rozvoj fantazie.
Rozvoj estetického vnímání. Učení hrou s využitím přírodního materiálů – hlíny.
| Určeno pro dítě: |
dětem s problémy s jemnou motorikou, koordinací pohybů, dětem s poruchami
vnímání (zrak, sluch, hmat) i dětem nadaným.
|
Název aktivity |
Flétnička
| Náplň |
Seznámení s hudebním nástrojem „zobcová flétna“, nácvik správného dýchání, nácvik
bráničního dechu, rytmizace, tvoření tónu, seznámení s hudebními termíny (nota,
notová osnova, houslový klíč), nácvik prvních tónů s přiměřenou motivací, hry s tóny
a rytmem. Ve druhé polovině školního roku se děti učí jednoduchý prstoklad, zvládají
střídat dva až čtyři tóny, hrají jednoduché dětské písně.
| Cíl |
Podpora dechových funkcí, rozšíření kapacity plic, předcházení a prevence onemocnění
horních cest dýchacích, rozvoj rytmizačních schopností, rozvoj hudebního cítění,
příprava na hru na jakýkoliv hudební nástroj v ZUŠ. Zvyšuje sebevědomí, zlepšuje
koncentraci. Může pomoci při léčbě poruch řeči.
| Určeno pro dítě: |
dětem s častými respiračními chorobami, s astmatem, poruchami řeči, obtížemi při dýchání i dětem nadaným
|
Název aktivity |
Angličtina hrou
| Náplň |
Zábavnou formou děti seznamuje se základy anglického jazyka – pozdravy, barvy, čísla,
zvířata s využitím anglických básniček a písní. Využití výukových aplikací – Ipad,
pracovních listů, obrázkového materiálu a CD nahrávek. Paní učitelka využívá metodiky
I. Hennové – Angličtina pro předškoláky.
| Cíl |
Úvod do studia anglického jazyka a motivace k jeho učení. Seznámit děti se základní
slovní zásobou – pozdrav, poděkování, názvy zvířat, barev…, Získání znalosti o anglicky
mluvících státech a jejich tradicích. Seznámení s anglickými písněmi a říkankami. Rozvoj
individuálních schopností každého dítěte. Podpora rozvoje mluvního projevu. Podpora společných činností a projektů.
| Určeno pro dítě: |
Dětem předškolního věku nebo s odkladem školní docházky, které mají chuť učit se nový
jazyk. Vhodné pro děti s dokončenou správnou výslovností hlásek mateřského jazyka.
|
Název aktivity |
Kulihrášek
| Náplň |
Činnosti na školní zahradě – hrabání listí, zalévání sazenic, pletí záhonků, výběr
květin určených k dekoraci v MŠ. Pozorování růstu rostlin a semínek. Práce s encyklopedií,
třídění, přiřazování, pojmenování rostlin. Výtvarné zpracování přírodnin, hry
s přírodninami. Zpěv písní s přírodní tématikou.
| Cíl |
Zapojování dětí do ochrany a péče o životní prostředí. Pěstování a utváření vztahu
k přírodě – živé i neživé. Rozvoj schopnosti zodpovědně pečovat o živé rostliny.
Orientovat se v časovém sledu růstu rostlin. Rozvoj citlivosti k přírodě, reflexe
různých pohledů na přírodu. Rozvoj schopnosti a dovednosti pro zkoumání přírody
a životního prostředí. Znalost základních principů ochrany životního prostředí.
Dbát na bezpečnost dětí při činnostech na školní zahradě, i v keramické dílně – znalost bezpečného jednání.
| Určeno pro dítě: |
Dětem předškolního věku nebo s odkladem školní docházky, které mají chuť poznávat
přírodu a zajímá je péče o rostliny. Vhodné pro děti, u kterých je vhodné rozvíjet
koordinaci pohybu, jemnou motoriku, empatické cítění. Vhodné i pro děti nadané či
děti, které se úzce zajímají o oblast živé a neživé přírody.
|
Název aktivity |
Písnička
| Náplň |
Zpívání lidových i umělých písní s doprovodem klavíru. Hudebně pohybové činnosti.
Rytmické hrátky. Seznamování děti s hrou na rytmické dětské hudební nástroje (činely,
bubínek, triangl, ozvučná dřívka). K hudebnímu doprovodu je využíván digitální klavír.
| Cíl |
Vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní
hudební dovednosti, vokální i instrumentální. Seznámení se s lidovými i umělými písněmi.
Rozvoj vnímání rytmu, paměti a rozvoj slovní zásoby a větného vyjadřování.
| Určeno pro dítě: |
Dětem předškolního věku nebo s odkladem školní docházky, které mají chuť muzicírovat
a rádi zpívají. Vhodné pro děti, u kterých se doporučuje rozvíjet koordinovanost pohybu,
rytmické cítění. Vhodné i pro děti nadané, vynikající v této oblasti vývoje.
Doporučujeme dětem pro rozvoj větného vyjadřování, obohacování slovníku.
|
Název aktivity |
Předškoláček
| Náplň |
Nenásilný rozvoj všech činností hravou formou a příprava na vstup do vyšší formy
vzdělávání. Cvičení a hry podněcující rozvoj: smyslového vnímání, paměti a pozornosti,
rozvoj myšlení a řeči, rozvoj matematických představ, rozvoj čtenářských dovedností
a rozvoj motoriky. Využívání strukturovaných úkolů.
| Cíl |
Cílem aktivity je nabídnout dětem se speciálními vzdělávacími potřebami didaktické
pomůcky, výukové počítačové programy, nové herní prvky pro rozvoj zrakové diferenciace,
zrakové analýzy a syntézy, zrakové paměti, prostorové a pravolevé orientace, sluchové
diferenciace, sluchové analýzy a syntézy, početních představ, paměti, rozvoj jemné
a hrubé motoriky, grafomotoriky, tvořivosti a fantazie. Nedílnou součástí výše
zmiňovaných aktivit je předcházení poruchám učení.
| Určeno pro dítě: |
Dětem předškolního věku nebo s odkladem školní docházky pro rozvoj vnímání, řeči,
paměti, pozornosti, matematické a předčtenářské gramotnosti. Vhodné pro děti s problémy
se soustředěním u činnosti. Výhodné pro děti k zácviku pracovní aktivity u stolu i mimo
něj - s využitím i strukturovaných dílčích úkolu.
|
Název aktivity |
Povídálci
| Náplň |
Práce s knížkami, využití čtených příběhů, slovní a sluchové hrátky, hudebně pohybové hry,
rytmizace, hry se slovy – rýmování, hledání hlásek, hádanky, písničky.
| Cíl |
Pomocí her v dětech vybudovat pozitivní vztah ke knížce, hravou formou rozvíjet
fonologické vnímání dětí, zlepšit schopnost vyjadřování a formulace myšlenky, rozvíjet
jazykový cit a smysl pro rytmus, rozvíjet slovní zásobu, trénovat paměť, posilovat
schopnost udržet pozornost, soustředit se na příběh, porozumět mu, rozvíjet představivost.
| Určeno pro dítě: |
Děti předškolního věku nebo s odkladem školní docházky, které nemají plně rozvinuté
fonologické dovednosti, děti s opožděným vývojem řeči, děti cizinců, děti s rizikem vzniku dyslexie.
|
Název aktivity |
Šikovné ručičky
| Náplň |
Rozvoj fantazie a kreativity. Výtvarnou formou si osvojovat okolní skutečnost, vztahy mezi lidmi
a věcmi i vzájemné souvislosti. Rozvíjet elementární grafickou zručnost , výtvarné technické
dovednosti. Seznamovat děti s různými formami umění.
| Cíl |
Seznamovat s různými výtvarnými technikami (kresba, malba, tisk, kombinované techniky),
využití různých výtvarných a kreativních potřeb.
| Určeno pro dítě: |
Určeno dětem předškolního věku nebo odložené školní docházky pro rozvoj jemné motoriky,
koordinace pohybů, dětem s poruchami vnímání (zrak, sluch, hmat) a dětem nadaným.
|
Název aktivity |
Logohrátky - „Mami, tati pojď si hrát, pojď si se mnou povídat.“
| Náplň |
Stimulace řečového vývoje jednotlivých jazykových rovin a v samotném řečovém projevu.
Práce s knihou, rozvoj sluch. a zrak. diferenciace, fantazie, myšlení, komunikační dovednosti,
porozumění textu a dramatizace pohádek. Zaměříme se na: dechová cvičení, artikulační cvičení,
nápodobu zvuků, hry se slovy (slovní fotbal, hrátky s chybou, komunikační kniha) a netradiční aktivity.
| Cíl |
Cílem Logohrátek je nenásilně podporovat a rozvíjet obsahovou stránku řeči (aktivní a pasivní slovní zásobu).
Stimulovat výslovnostní rovinu, netradičně rozvíjet jemnou a hrubou motoriku pomocí her, sluchové vnímání,
rytmické cítění, využití multisenzoriálního přístupu. Při práci s dětmi budou využity logopedické pomůcky,
obrázkový materiál, doplňovačky, omalovánky apod. Zábavnou a hravou formou dochází k procvičení, upevnění a fixaci hlásek.
| Určeno pro dítě: |
Dětem předškolního věku nebo s odkladem školní docházky, které ještě nemají správně
vyvozeny všechny hlásky, případně dětem s opožděným vývojem řeči.
|
Název aktivity |
Ipeďáček
| Náplň |
Nenásilnou a hravou formou děti seznámit s digitální technologii. Mezi činnosti,
které mohou být realizovány s pomocí tabletu, například patří: objevování tvarů, velikostí,
barev, zvuků, množství, hledání rozdílů, orientace v čase a v prostoru, rozvoj slovní zásoby,
poslouchání příběhů a jejich porozumění, popis obrázku a situace, poslouchání a nahrávání
svého hlasu, hry se zvuky a hudebními nástroji, fotografování a natáčení videa,…
| Cíl |
Výhodou, kterou tablet může nabízet, je rozvíjení oblastí všestranného duševního rozvoje,
matematického myšlení, logického myšlení, jemné motoriky, jazykové a polytechnické výchovy.
| Určeno pro dítě: |
Určeno pro dítě: Dětem předškolního věku nebo dětem s odloženou školní docházkou.
Dětem se speciálními potřebami může být tablet nápomocen při prevenci nebo nápravě specifických poruch.
|
Název aktivity |
Výtvarníček
| Náplň |
Seznámení s tradičními i netradičními výtvarnými technikami, jako je činnost s temperovými
barvami, tuší, tvorba ze sádry, malování klovatinou atd. Práce s materiály jako jsou látky, různé přírodniny, provázky, papír atd.
| Cíl |
Rozvoj fantazie a jemné motoriky, zdokonalovat se v práci s nůžkami, lepidlem, seznámení
s různým materiálem a technikami. Radost z vlastnoručně vyrobených výrobků.
| Určeno pro dítě: |
Všem dětem, které rádi vyrábějí, malují a tvoří
| |